Classic game frogger

Swoosh illustration

Onlangs raakte ik (andermaal) in gesprek over het hoe en waarom ik pas later vol voor het development vak ben geraakt. En niet al vanaf MBO, etc. etc.
Voeger hadden wij al vroeg een computer in huis. Geen C64 of Atari, maar een heuze Apple IIc met ‘spreadsheet’ en noem maar op om echt mee te kunnen werken. Geen games helaas. En die zag ik natuurlijk wel bij mijn vriendjes op hun spelcomputer. Enige wat ik kon doen is deze spelletjes trachten na te maken. Dit leerde ik vooral door boeken te lezen met voorbeelden, andere programma’s te ontleden en door gewoon te ‘doen’.

In begin was het niet veel. “Hoe heet jij?”, PRINT: “[naam] is gek.” En dat oneindig veel keer op het scherm geprojecteerd. Mwoah; als 8 jarige vond men dat al heel wat.
Later werden het treinjes die over het scherm reden. Maar ook een motor die je in 3d (met beetje fantasie) kon besturen over een weg, etc. Later werd het toch iets uitgebreider, zoals het bekende brick-game. Dus een muur boven aan het scherm weg proberen te ’tennissen’.

Wat me echter nooit gelukt was toen d’r tijd was het spelletje ‘frogs’. Dit is eigenlijk altijd een uitdaging gebleven. Tot vorige week. Ik dacht: “dat ga ik nog eens proberen”. In pure javascript.
Et voila. Om vinger vlugheid te behouden in Javascript, vond ik het ook een mooie oefening. Het is allemaal in rudimentaire vorm, maar de essentie staat.

Doe een poging:

https://reinierburgering.nl/games/frogger/index.html

979

Reageren?

Om een reactie te kunnen plaatsen moet u inloggen of voor een account registreren.